Bildekkmerkeordningen forsinket i Norge
12.09.12 Mens den norske bilbransjen og dekkprodusentene synes å være i god gjenge med å få på plass den nye, obligatoriske miljømerkingen av bildekk – som i Europa trer i kraft 1. november – somler Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet. Norske forskrifter vil trolig foreligge ved nyttår. Først da er merkeordningen rettskraftig i Norge. Vi synes samferdselsmyndighetene på en underlig måte demonstrerer at de prioriterer miljø- og støyhensyn.
Støyforeningen og europeiske miljøorganisasjoner anser miljømerkeordningen for dekk som viktig i kampen mot trafikkstøy. Merkeordningen gir bileieren mulighet til å ta miljøansvar ved valg av dekk.
Målet er at bileieren benytter denne informasjonen til å ta miljøansvar. Også norske myndigheter holder fram merkeforskriften som viktig for å redusere trafikkstøy.
Støyforeningen har fulgt med forberedelsene til merkeordningen. Tidlig fikk vi tilbakemeldinger om at bilbransjen og dekkprodusenter/importører stod på for fullt for å få ordningen på plass. Enkelte av de store aktørene har hatt klistremerkene på plass på hvert enkelt dekk i handelen siden i sommer. Det er bra, fordi norske bilisters interesse og oppmerksomhet vedrørende bildekk eksisterer stort sett i dekkskifteperiodene om høsten og våren. Ellers er bildekk fullstendig et lavinteressetema. Det vil være vanskelig å nå frem med informasjon fra myndighetene om dekkmerkeordningen i desember -januar.
Det har gått tregt med responsen fra Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet på våre henvendelser. I begynnelsen av september hadde vi kontakt med en av saksbehandlerne i Samferdselsdepartementets miljøseksjon, etter først å ha henvendt oss til statsråd Arnstad:
– Vi har hørt at forslag til norske forskrifter ble oversendt departementet fra Vegdirektoratet i juli. Når ventes det at godkjente norske forskrifter foreligger?”
– Vegdirektoratet vil sende ut høringsforslaget ganske snart, sannsynligvis i løpet av denne uken. Høringsfristen blir sannsynligvis 19. oktober og det legges opp til ikrafttredelse rundt årsskiftet. Det innebærer at forordningene om merkeordningen gjelder ikke i Norge før den norske implementeringsforskriften er trådt i kraft.
– Hvor lang tid er avsatt til høring?”
– Sannsynligvis 6 uker.
– I hvilken grad blir dekkbransjen invitert til å uttale seg i høringen?”
– I stor grad. Dekkimportørenes forening vil være på høringslisten. De vil sørge for at underleverandører og importører mottar forslaget.
– Hvordan ser departementet for seg at informasjon skal skje til publikum og dekkbransje i forbindelse med bekjentgjørelse av merkeordningen?”
– Vegdirektoratet har ansvaret for dette arbeidet. De kan kontaktes for nærmere informasjon.
– Ved brudd på forskriftene, hvordan vil reaksjonene bli?”
– I høringsutkastet vil det her foreslås regler om pålegg om retting, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr.
– Vil norsk reaksjonsmønster avvike fra andre europeiske land?
– Vi har dessverre ikke den fulle oversikten tilgjengelig. Imidlertid er disse sanksjonsmåtene i europeisk sammenheng vanlig på andre områder, som for eksempel innen byggebransjen. Erfaringene herfra er positive.
– Veidekkenes overflate i Norge avviker i forhold til gjennomsnittlig veioverflate i EU. Hvordan vil departementet sikre at det er overenstemmelse mellom dekkets merke for egenskaper når det gjelder støy og rullemostand (EU-standard) med dekkets reelle performance på norsk underlag?
– Alle veier med E-betegnelse, for eksempel E-6 og E18 har EU-standard. I tillegg har vi riksveier og fylkesveier som siden forvaltningsreformen i 2010 forvaltes av fylkeskommunene. Standarden på disse veiene varierer. For den fulle oversikten bør den aktuelle fylkeskommunen kontaktes, sier rådgiveren.
Hva betyr støysymbolet på dekkmerket? Se link.
Bildetekst:
Det obligatoriske miljømerket for bildekk er på plass i norsk dekkhandel 1. november, men ikke i norsk regelverk før nyttår.
Gå til nyhetsoversikt