EU tester fartssperrer på biler
18.9.13. EU vurderer fartssperre på 120 km/t ved innføring av et system for automatisk fartskontroll. Bilen blir da elektronisk rigget slik at farten blir kontrollert utenfra. Foreslått fartsgrense er 120 km/t. Foreløpig er dette kun testet ut i noen byer, i Sverige og ni andre EU-land.
Fartssperren forutsetter utbygging av systemet Intelligent Speed Adaption (ISA). Bilene rigges slik at de har GPS-kontakt med dette systemet som på sin side kan kontrollere bilens hastighet. I sine vurderinger foreslår utrederne at fartssperren slår inn ved 120 km/t. Dette er en høyere hastighet enn hva som er tillatt i Norge. Men om dette systemet fører til at bilene i fremtiden kan leveres med bildekk med tilsvarende, lavere fartsegenskaper,(jfr. Kjøretøyforskriftens § 13 om bilens dekkutrustning og fart – se link) vil fartssperren kunne føre til mindre støy fra trafikken. Dagens biler leveres med dekk som tåler 250 km /t, og disse dekkenes konstruksjon gir ofte adskillig mer støy enn dekk med lavere fartsytelser.
28 000 trafikkdrepte og 50 000 støydrepte
ISA-prosjektet er en del av EU´s trafikksikkerhetsprogram. Det tar sikte på å halvere antall døde i trafikken innen 2020. I 2012 omkom 28.000 mennesker i trafikkulykker i EU-området, mens 250.000 ble alvorlig skadet.
For sammenlikningens kan vi nevne at WHO – verdens helseorganisasjon – anslår at ca 50 000 dødelige hjerteattakk i Vest-Europa hvert år – tilskrives hjerte og karsykdommer som følge av støy.
Bedre trafikksikkerhet
Drivkraften bak utredningen har vært ønsket om å øke trafikksikkerheten. Forsøkene har vist gode resultater både med hensyn til redusert risiko, og med redusert drivstoff-forbruk. Men det har også vært påvist noen negative effekter, blant bilførere som tenderer til å slappe av med årvåkenheten mens de kjører, som om de på en måte overfører trafikkansvaret til gps-fartsstyringssystemet.
En euopeisk spørreundersøkelse blant bilister har vist at en fjerdedel av bilistene stilte seg positive til å utvikle slike systemer, allerede før de har prøvet det.
Les mer om EU og ISA.
Se Aftenpostens omtale.