Norske elbilers historie og fremtid

 

15.12.2013     Elbilen er ganske ny i Norge, i følge vanlig oppfatning. Men den har mer enn hundre års historie her i landet. Dagens utbredelse er godt hjulpet av insitamenter, stadig bedre produkter og utbygging av infrastruktur. Den har fått en solid posisjon i nasjonens klimastrategi. Les om kronprins Håkon og mange andre interessante personer som har satset på elbil som transportmiddel! Eller om spennende, spredte pionerforsøk i starten. Finn ut hvordan du kan skaffe deg boken om elbilhistorien.

Boken «Elbil på norsk» viser at norsk transporthistorie er spekket med innslag av elektriske drevne kjøretøyer på veiene. En av de første elbilene i Norge er en 1902 modell Waverley Electric, som ble importert brukt i 1907 av C.O. Sontun. Intensjonen var nok å ta i bruk teknologien på norsk, og samme år startet Sontun Norsk Automobil og Vognfabrik.

Modellen 1902 Waverley hadde en elektrisk motor på 3 hk, drevet av et 48 volts batteri. Rekkevidden var 13-38 km på fulladet batteri. Denne bilen er funnet på en låve, og etter 4 års restaurering fikk eieren Trygve Krogsæter start på bilen høsten 2013. I år er en påmeldt et lokalt billøp på Voss! Men den første elektriske bilen i Norge var en Lohner-Porsche fra 1903. Den står nå på Teknisk Museum i Oslo.

Satte fartsrekord

Da de første bilene kom til Norge, fantes det både elektriske biler, dampdrevne og bensindrevne biler. Det norske magasinet Kringsjaa spådde i 1896 at elbilene ville seire i konkurransen på grunn av sine tekniske fortrinn. Det så lyst ut. I 1898 satte en elbil fartsrekord med 106 km/t, og i 1899 var det flest elbiler i USA. Men oljebransjen og bilbransjens produktutvikling ville det anderledes.

Boken er full av spennende historiske glimt. Visste du at Tempo, MC-fabrikken i Sandnes i en periode også produserte el-motorsykler eller at Drammen hadde Trolleybusser allerede i 1909? (Bergen har vel fortsatt trolleybuss på et par ruter?) Ellers gir boken en god og nær beskrivelse av hvordan den norske elbilpolitikken tok form og hvordan satsing på elbilen ble mer og mer målrettet. Les mer om elbilen og hvordan du kan kjøpe den på følgende link.

Boka om elbilens historie er utgitt av Transnova i samarbeid med Elbilforeningen og Grønn bil. Forfattere er Arne og Øystein Asphjell, og Hans Håvard Kvisle.

Gå til nyhetsoversikt

Elbil på norsk (292 sider) gir en interessevekkende beskrivelse av den norske elbilhistorien og hvordan den norsk elbilpolitikken ble en målrettet klimastrategi.