Dette er AVAS
8.5.2014 EU´s politikere har som en del av sin politiske behandling av forslaget om strengere støykrav for nye biler, vedtatt et lovpåbud som gir mer støy i trafikken! Ved EU-parlamentets og EU kommisjonens endelige vedtak om støyregelverk for nye biler, ble det også inkludert en forordning om at stillegående biler (hybrid og elektriske biler) skulle utstyres med et lydvarslingssystem for å berolige og gi blinde og svaksynte en opplevelse av økt sikkerhet i trafikken.
Dette ut fra hypotesen om at det skjer en del ulykker for blinde og svaksynte fordi disse ikke kan høre bilene. På grunn av høy bakgrunnslyd. Derfor ble den politiske løsningen å tilføre mer støy til et allerede støyende miljø, i stedet for å kjempe enda hardere for løsninger som begrenser bakgrunnsstøyen. Europas blindeforbund, hjulpet av utstyrsleverandørene i elektronikkindustrien (eller er det omvendt?) kan notere seg for en vellykket påvirkning
AVAS er en forkortelse som man vanligvis finner for henholdsvis (1) Audible Vehicle Alert System og (2) Acoustic Vehicle Alerting System. AVAS har allerede vært gjeldende en tid i USA, og vil nå bli innført i Europa. Du kan lese nedenfor (på engelsk) at kravene er litt forskjellige i de to lovgivingene:
Required performance of AVAS (in EU)
- Applicable to hybrid and electric road transport vehicles
- Shall automatically generate a sound from start up to approximately 20 km/h (12 mph) and during reversing
- Continuous sound that provides information to the pedestrians and vulnerable road users of a vehicle in operation ……. easily indicative of vehicle behaviour
- May have a “pause switch” to stop its operation temporarily
The sound level should not exceed the sound level of a similar vehicle equipped with an ICE and operating under same conditions
Required performance of AVAS (in USA)
- Applicable to hybrid and electric passenger cars, light trucks and vans (LTVs), medium and heavy duty, trucks, and buses, low speed vehicles (LSVs), and motorcycles
- Shall produce “alert sound” (“a vehicle-emitted sound to enable pedestrians to discern vehicle presence, direction, location and operation”), not possible to switch off
- Operating below 30 km/h (18 mph)
- Minimum sound specifications are given; essentially making the quiet vehicles equally detectable as ICE vehicles
Gå til nyhetsoversikt